BLEUSE, BRAHMS & SCHUMANN

Dirigent: Pierre Bleuse
Solist: Eugen Tichindeleanu, violin

Franz Berwald: Ouverture til operaen ’Drottningen av Golconda’
J. Brahms: Violinkoncert
R. Schumann: Symfoni nr. 3, Den Rhinske

Koncerten varer cirka
2 timer inkl. pause

(Gratis koncertintroduktion kl. 18.00)

05. mar 2026

Tid: 19:00
Sted: Carl Nielsen Salen, Odense Koncerthus
Pris: A: 365 – B: 315 - C: 265 kr. / Stud. og unge t/m 29 år: 115 kr.

Koncerter

05. mar 2026 19:00
Find billetter

Schumann og Brahms fik enorm betydning for hinandens liv og arbejde, og her står de på plakaten sammen i to overdådige værker, der emmer af kærlighed til dét, der bragte dem sammen: musikken som musik, uden forklaringer.

Brahms afskyede virtuoseri og effekter, og i den store violinkoncert, han først skrev til virtuosen Joseph Joachim efter 25 års intimt venskab, har han da også sørget for at integrere solostemmen i en sådan grad, at det næsten bliver til orkestral kammermusik. Ikke at der mangler gnistrende løb og vanvittigt svære dobbeltgreb, men de er altid underordnet temaerne og den store fortælling, og de lange, smukke forløb er naturlige og organiske på en måde, der næppe er overgået hverken før eller siden. Det er en generøs koncert på alle måder – også på dén måde, at solo-oboen får den smukkeste melodi i hele værket, noget der har irriteret mangen en violinvirtuos siden. Men alt er tilgivet, når Brahms omfavner os med sine varme akkorder og perfekt afstemte musikalske forløb i et værk, der får orkestret til at smelte sammen med solisten og vice versa.

Robert Schumann, som var Brahms’ store fortaler i det tyske musikliv, skrev sin jublende 3. symfoni, Den Rhinske, lige efter han med sin kone, klaversolisten Clara Schumann, og deres ikke mindre end 7 børn var flyttet fra Dresden til Düsseldorf, ved Rhinen, for at betræde stillingen som musikdirektør i byen. Han blev modtaget som en folkehelt og kvitterede med denne symfoni, der fra allerførste takt jubler med en fanfare af filmiske dimensioner. Det var inden, han fandt ud af, at der kun var 40 musikere i orkestret, at lejligheden, familien skulle bo i, var hjemsøgt af larm fra gaden, og at koncerter i byen foregik i en foruroligende afslappet atmosfære med drinks og sandwich i pauserne. Schumann blev ikke lykkelig dér ved Rhinen, men det kan man ikke høre i denne overdådige musik, der på samme tid er stramt komponeret og uendeligt opfindsom, og som spejler sig fuldendt i protegéen Brahms’ mesterlige violinkoncert i et overmåde melodiøst koncertprogram.

Kulturpartner: A. Enggaard A/S

Gå til toppen

Obs!

Ok, det er forstået!