S. Prokofiev: Kvintet i g-mol, op. 39
Medvirkende: Pina Mohs, obo; Kenneth Larsen, klarinet; Simona Bonfiglioli, violin; Martin Jochimsen, bratsch; Maria Frankel, kontrabas
D. Sjostakovitj: Fem stykker for to violiner og klaver
Medvirkende: Jovana Vukušić, violin; Kateřina Jelínková, violin; Karolina Bogus, klaver
F. Farkas: Serenade for træblæserkvintet
Medvirkende: Lucia Klonner, fløjte; Albrecht Krauß, obo; Ron Chen-Zion, klarinet; Xanthe Arthurs, fagot; Niels Aamand Güntelberg, horn
L. Janáček: Strygekvartet nr. 1, Kreutzer Sonate
Medvirkende: Simona Bonfiglioli, violin; Veronika Krauß Mojzešová, violin; Kateřina Jelínková, bratsch; Michaela Fukačová, cello
Fire østeuropæiske komponister supplerer hinanden med værker, der både i instrumentation og udtryk er meget forskellige – fra Prokofievs kvintet for obo, klarinet, violin, bratsch og kontrabas til Janáčeks 1. strygekvartet med tilnavnet Kreuzer efter Tolstojs roman, med reference til Beethovens violinsonate. Hvor Janáceks programmatiske værk har et romantisk udtryk, er Prokofievs mere moderne; nærmest cirkusagtig. Oprindeligt var sidstnævnte komponeret med henblik på en danseforestilling, men musikken skal efter sigende have været for kompliceret for danserne; heldigvis har værket overlevet. Begge disse værker er komponeret i begyndelsen af tyverne – henholdsvis 1923 og 24.
Mellem alvor og humor er så musik af to komponister, der begge på hver sin måde tager afsæt i film. Sjostakovitj med Fem stykker for to violiner og klaver, som blev skabt, da han som ung spillede klaver til stumfilm. Og så ungarske Ferenc Farcas, der fik stor betydning for andre prominente ungarske komponister, bl.a. Ligeti. Han levede i mange år som filmkomponist. Af over de 70 film, han satte musik til, var tre undfanget i København, hvor han tonesatte musik til den ungarske instruktør Paul Frejos film Flugten fra millionerne, Fange nr. 1 – begge farcer, samt en film over Kaj Munks skuespil Det gyldne smil. Det var i midten af 1930’erne. Farkas’ blæserkvintet er fra 1951.