Her kan du læse lidt mere om opbygningen af Dvořáks 9. symfoni:
1.sats:
Dvořáks 9. symfoni er en cyklisk komposition, dvs. at elementer fra satserne går igen gennem værket, og det er med til at give værket sin meget sammenhængende struktur. Det fanfarelignende signaltema fra førstesatsen kommer således igen og igen gennem alle satser, og det taler stærkt om Dvořáks store melodiske tæft, at vi bliver lige henrykte, hver gang det åbenbarer sig. Satsens andet markante tema, der første gang manifesterer sig dybt i fløjten, kan give mindelser om Pocahontas på klippetoppen, skuende ud over den nye verden, men for så vidt også minde om gedehyrden på de bøhmiske sletter. Utvivlsomt er det i hvert fald af folkelig karakter og med den tjekkiske mesters sædvanlige sans for den sublime melodi.
2. sats:
Her starter melodiens mester med også lige at understrege sin harmoniske kunnen,
da han på forunderlig vis i løbet af 7 næsten enslydende akkorder bevæger satsen fra symfoniens hovedtoneart e-mol til den noget fjerne Des-dur. Herefter slippes de melodiske muskler for alvor løs i en engelskhornsolo af allerfineste karat, som ikke efterlader nogen tvivl om, hvor Howard Shore har lånt inspiration til sit ”The Shire”-tema fra Ringenes Herre-filmene fra. Satsen oser da også, ligesom Willams’ tema, af den hjemvé og nostalgi, som hjemmefødningen, trods et succesfuldt eventyr overseas, nok også har følt derovre. Og endnu engang er det blot at læne sig tilbage og opsuge al den melodiske velklang, han falbyder for os her. Dvořák brugte utroligt lang tid på at udvikle sine melodier i sine notesbøger og lavede små rettelser i det uendelige, indtil de var lige præcist så enkle og naturlige, at man overhovedet ikke kan høre, hvor svært det var at undfange dem. Læg desuden mærke til de 7 startakkorder, der kommer igen til allersidst – næsten som i starten, men denne gang uden at modulere – magisk!
3. sats:
Dvořák viser i denne sats, at han udmærket er klar over, hvilken tradition, man skriver sig ind i, når man sætter betegnelsen ”9.” over en symfoni: ved at lade satsen starte med de samme voldsomme faldende kvinter, som Beethoven bruger i scherzo-satsen i sin 9. symfoni, sender han selvbevidst en hilsen til den gamle mester, der har kigget så mange store komponister over skuldrene og fået dem til at ryste på hånden efter deres
8. Satsen er en typisk bøhmisk dansesats, en furiant, som Dvořák bruger utroligt meget i sine fyrrige satser. Der er lækre accenter, skæve rytmer, drama, humør og drillerier, og i midten bliver der selvfølgelig også plads til den blødere trio-del, som det sig hør og bør i en scherzo-sats, inden de Beethovenske kvinter atter brøler ved genkomsten af den vilde dans. Til slut genhører vi til stor glæde hornfanfaren fra 1. sats.
4. sats:
Sidste sats er en enorm sonateform med al det drama, og den indbyggede konflikt og forbrødring, det bærer med sig. Det potente messingtema, som åbenbarer sig efter ganske få takter, har en kraft og en fylde, der gør det til ét af de temaer, der sætter sig dybt i organismen, og han formår at bruge det så virksomt og fantasifuldt, at vi trods mange, mange gentagelser ikke på noget tidspunkt bliver trætte af det. Og så er det også her, at Dvořák for alvor begynder at lege med det cykliske element. Fløjterne kommer ind med temaet fra den langsomme sats, og hornene begynder så småt at røre på sig med det velkendte kald fra 1. sats. Lidt efter lidt bringer han alle disse elementer sammen, og det hele kulminerer med en fortissimo gentagelse af de 7 magiske akkorder fra andensatsen spillet i det tunge messing med strygerne i vildt amokløb underneden, og efter en reflekterende stund slutter han af med på mest overlegne vis at kombinere 1. og 4. satsens temakald til en forrygende og værdig slutning på en symfoni nummer 9.