general­prøver hos

Generalprøver og rundvisning 2020/2021

(For Udskoling og Ungdomsuddannelser)

Generalprøver

Alle generalprøver er gratis og foregår i Carl Nielsen Salen i Odense Koncerthus, som oftest torsdag kl. 11.00.

V mødesi en halv time før (kl. 10.30), hvor vores musikformidler levendegør musikken, eleverne skal høre, med spændende historier og viden om musikken og komponisterne. Generalprøven er oftest i 2 afdelinger afbrudt af en pause på 25 min. Hver del kan vare op til 1 1⁄2 time, dog oftest noget kortere.

Det er muligt at gå i pausen, men ikke midt i prøven.

Det vil efter aftale også være muligt at møde til generalprøvens anden del, som starter mellem ca. 12.15 og 12.45. Her må dog forventes ventetid, da generalprøverne er af forskellig længde hver uge.

 

Rundvisning:
Ønskes en rundvisning inden generalprøven, skal I møde kl. 10.00 i Odense Koncerthus
Aftale om rundvisningen skal bestilles på: sbnie@odense.dk.

 

Det er muligt at bestille pladser fra d. 11. maj 2020 kl. 10.00 ved at benytte dette link.

Generalprøver i Sæson 20/21:

Dirigent: Nikolaj Szeps-Znaider
Solist: Jennifer Koh, violin

F. Mendelssohn: Meeresstille und glückliche Fahrt
R. Wagner: Den flyvende Hollænder: Ouverture
F. Mendelssohn: Violinkoncert
C. Nielsen: Symfoni nr. 5

Havets uforudsigelighed, vildskab og underligt foruroligende blikstille har naturligt nok været inspirationen for mange kunstværker i alle genrer til alle tider, og Mendelssohns fortolkning af Goethes fine poesi i beskrivelsen af enhver ikke-motoriseret sømands skræk, det blikstille hav, står her i kontrast til den måske vildeste musikalske storm, der nogensinde er komponeret, nemlig Wagners beskrivelse af de vilde norske vande, der afspejler hans spøgelseskaptajns indre liv i ouverturen til Den flyvende Hollænder. Jennifer Koh tager sig af violinstemmen til én af de mest elskede violinkoncerter, Mendelssohns sidste orkesterværk, hvor det musikalske vidunderbarn endelig igen nåede op på niveauet fra sine ungdomsværker, der havde katapulteret ham ind i verdensberømmelsen allerede som teenager, her dirigeret af én af koncertens fremmeste fortolkere, vores egen Nikolaj Szeps-Znaider. Al denne musikalske skønhed bliver udfordret af Carl Nielsens 5. symfoni, hvor den sjæleflænsende lilletrommesolo forsøger at gøre kål på det velordnede musikalske verdensbillede, nøjagtigt som Nielsen havde set det ske for øjnene af sig i Første Verdenskrigs rædsler.

 

Dirigent: Vincenzo Milletarì
Solister: Blaz Sparovec, klarinet;
Berit Barfred-Christensen, sopran; Frederik Paevatalu Rolin, baryton; Filharmonisk Kor

C. Debussy: Forspil til En Fauns Eftermiddag
C. Debussy: Première Rhapsodie for klarinet og orkester
G. Fauré: Cantique de Jean Racine
A. Copland: Koncert for klarinet, strygere og harpe
C. Debussy: Clair de Lune, arr. A. Caplet
G. Fauré: Requiem

De franske komponister har en helt særlig orkesterklang, og denne aften overlader vi et helt program til de sydlandske klangekvilibrister. Symfoniorkestret lyder aldrig mere skinnende klart end i Debussys magiske klangverden, hvor sølvstrenge af toner fremmaner måneskin og fabeldyr. Og når den legesyge vinder af Carl Nielsen Internationale Klarinetkonkurrence 2019, Blaz Sparovec, står foran OS igen, gnistrer et af orkestrets blødeste instrumenter på en helt særlig måde, inden vi dykker ned i Faurés smukke og bølgende melodier sammen med Filharmonisk Kor.

 

Dirigent: Simon Gaudenz
Solister: Den Danske Strygekvartet: Frederik Øland, violin; Rune Tonsgaard Sørensen, violin;
Asbjørn Nørgaard, bratsch; Fredrik Schøyen Sjölin, cello

Den Danske Strygekvartet (arr.): Nordisk Folkemusik
T.A. Olesen: Sinfonia Concertante (bestilt i samarbejde med Copenhagen Phil)
L.v. Beethoven: Symfoni nr. 7

Odense Symfoniorkester runder sin Beethoven-fejring af med manér, når orkestret opfører den 7. symfoni, der er fuld af overstrømmende livsglæde og spontanitet. Og så ser vi frem til et glædeligt gensyn med vores tid- ligere 1. gæstedirigent, Simon Gaudenz, og til et helt nyt bekendtskab med Den Danske Strygekvartet.

Som hilsen til Beethovens betydelige produktion af strygekvartetter har vi til aftenens koncert inviteret Den Danske Strygekvartet, som på ganske få år har opnået sit internationale gennembrud og nu færdes hjemmevant i alverdens koncertsale. Kvartetten, der bl.a. er andet kendt for sine sprudlende fortolkninger af folkemusik, som vi også får en smagsprøve på, er solister i Thomas Agerfeldt Olesens nykomponerede Sinfonia Concertante, hvor Odense Symfoniorkester selv bliver opdelt i ikke mindre end syv strygekvartetter.

 

19. november 2020: DVORAK – FRA DEN NYE VERDEN
Dirigent: Mateusz Molęda
Solist: Anna Egholm, violinA. Enna: Forspil til Den Lille Pige Med Svovlstikkerne
C. Nielsen: Violinkoncert
A. Dvořák: Symfoni nr. 9 “Fra den nye verden”
Næppe nogen anden symfoni indeholder så mange melodier af allerhøjeste karat som Dvořáks vidunderlige 9. symfoni Fra den nye verden. Den nye verden var USA, hvor komponisten opholdt sig i tre år for at hjælpe med at bringe amerikanske musikuddannelser op til europæiske standarder, og Dvořák skrev sine vidunderlige melodier udspændt mellem hjemlængslen til sit elskede Böhmen og en fascination af det store kontinents fremmede klange. Dvořáks generøse melodier sættes til denne koncert i relief af vores egen Carl Nielsens sprælske koncert for hans eget instrument, violinen, der med sine store kontraster bringer et smukt vidnesbyrd om en sammensat kunstnerpersonlighed. I et brev til sin kone, billedhuggeren Anne Marie Carl-Nielsen, beskriver han sidstesatsens folkemusikalsk inspirerede drillerier som “en Slags halvsød, halvlystig, dinglevorn Sats, uden Villie næsten, men god og indtagende som en hjertelig smilende Drivert i sine bedste Øjeblikke. Synes Du om saadan èn?”. Det gjorde både hun, samtiden og violinister fra hele verden lige siden, og til denne koncert skal vi opleve den unge danske prisvinder fra Carl Nielsen Internationale Konkurrence 2019, Anna Egholm, tage favntag med Nielsens mange musikalske facetter.

Dirigent: Pierre Bleuse
Solist: Jean-Efflam Bavouzet, klaver

I. Stravinskij: Pulcinella Suite
M. Ravel: Klaverkoncert i G-dur
M. Musorgskij: Udstillingsbilleder

Instrumentationskunstens store mester Maurice Ravel spiller hovedrollen i denne koncert, hvor hans version af Musorgskijs berømte klaverværk er parret med den jazz-inspirerede klaverkoncert i G-dur. Musorgskijs mesterlige ørehænger fra 1874, baseret på en række malerier af vennen Victor Hartmann, er et godt eksempel på inspirationens kraft – en kraft som Ravel til gengæld ikke forlod sig på: “De dage er forbi, hvor en komponist rammes af inspirationen og i febervildelse nedskriver sine tanker på en stump papir. At komponere er 75% en intellektuel handling”. Ravel brugte to år på at skrive G-dur koncerten, og de var givet godt ud, for koncerten fik enorm succes, der holder sig til i dag.
Kom til en helt enestående musikalsk oplevelse, hvor du samtidig får lov til at hilse på vores kommende chefdirigent, Pierre Bleuse, der bliver orkestrets store inspirationskilde fra næste sæson. Vi ser virkelig frem til igen at få besøg af ham, og det kan du også roligt gøre.

 

4. februar 2021: NIELSEN OG EN SKÆRSOMMERNATSDRØM
Dirigent: Nikolaj Szeps-Znaider
Solist: Nikolaj Szeps-Znaider, violinM. Bruch: Violinkoncert nr. 1
F. Mendelssohn: Fra En Skærsommernatsdrøm
(Scherzo, Nocturne og Bryllupsmarch)
C. Nielsen: Symfoni nr. 1

Carl Nielsens første symfoni er blevet vidunderligt beskrevet som et uskyldigt barns leg med dynamit, hvilket meget præcist rammer den på én gang brutale og uskyldigt klingende musik, der tog publikum med storm ved uropførelsen i 1894, hvor den 29-årige komponist selv spillede andenviolin i orkestret. Den ungdommelige kraftpræstation fra vores egen verdensmand spiller op mod én af de allermest elskede violinkoncerter, nemlig Max Bruchs romantiske mesterværk, der med sine varme og lyttevenlige melodier igen og igen lander i top-10-lister over den mest spillede klassiske musik på verdensplan. Og så vi får denne aften den udsøgte fornøjelse at høre verdensstjernen Nikolaj Szeps-Znaider ikke alene dirigere, men også traktere sin vidunderlige Guarneri del Gesù-violin i den krævende solostemme på en aften, hvor de danske verdensmænd får selskab af Mendelssohns klassiske superhits fra En Skærsommernatsdrøm.

 

Under ledelse af: Eugen Tichindeleanu
Solist: Sofie Elkjær Jensen, sopran

F. Schubert: Symfoni nr. 3
W.A. Mozart: Exsultate, Jubilate
L.v. Beethoven: Strygekvartet op. 132, 3. sats – transskriberet for strygeorkester
W.A. Mozart: Symfoni nr. 41 ”Jupitersymfonien”

En wienerklassisk festaften sætter rammen for Mozarts muskuløse Jupitersymfoni, der som resten af programmet bliver ledet fra koncertmesterpladsen, sådan som det faktisk var praksis, da musikken blev skrevet. Mozarts ungdommelige hyldest til glæden i motetten ”Exultate, Jubilate” forløses virtuost af Sofie Elkjær Jensen, mens den sene strygekvartet af Beethoven, her i et forrygende orkesterarrangement, spejler sig i Schuberts boblende 3. symfoni, skrevet umiddelbart efter hans 18-års fødselsdag.

 

Dirigent: Hans Graf
Solist: Kateřina Javůrková, horn

R. Strauss: Serenade for blæsere
R. Strauss: Koncert for horn og orkester nr. 1
A. Bruckner: Symfoni nr. 6

Vi glæder os til for tredje sæson i streg at kunne præsentere den østrigske Grammy-vindende stjernedirigent Hans Graf, der altid henrykker både orkester og publikum med sin sublime sans for musikkens store linjer. Både Strauss og Bruckner var solidt forankret i senromantikken, men man kan næppe finde to større modsætninger, når det gælder personlighed og kompositorisk stilfornemmelse. Richard Strauss var musikalsk kosmopolit og boltrede sig hjemmevant blandt andre berømte komponister og dirigenter. Han var meget produktiv, komponerede legende let og håndterede tonalitet og melodiføring med en næsten overdreven virtuositet, der denne aften kommer hans absolutte favoritinstrument, hornet, til gode. Anton Bruckner derimod var, sit kompositoriske talent til trods, usikker på sig selv og meget underdanig over for sine komponistkolleger og andre autoriteter. Han led af tvangsforestillinger og ensomhed og blev først sent i sit liv anerkendt for sin store betydning for det 20. århundredes musikliv. Hans 6. symfoni er en rejse både helt ind i sindet og ud i verdensrummet, virtuost og stramt komponeret og garneret med lyden af de østrigske alper blæst op på det allerstørste musikalske lærred.

 

Dirigent: Eva Ollikainen
Solist: Antti Siirala

J. Brahms: Klaverkoncert nr. 1
J. Sibelius: Symfoni nr. 7
R. Wagner: Forspil og Liebestod fra Tristan og Isolde

Richard Wagner spiller på hele følelsesregistret i operaen Tristan og Isolde om den umulige kærlighed mellem to elskende, godt hjulpet på vej af sit eget indviklede kærlighedsliv. Operaen blev en hjørnesten i Wagners værker og har med sin banebrydende behandling af tonalitet haft umådelig betydning for efterfølgende komponister.
Den syvende og sidste symfoni af Jean Sibelius blev på samme måde et skelsættende værk, hvor Sibelius radikalt fornyede symfoniens form til en enkelt sats. Selv om de fleste samtidige komponister havde afskrevet tonearten C-dur som triviel og udtømt, holdt Sibelius fast, og Vaughan Williams skal have sagt, at ”Sibelius er den eneste komponist, der kan få C-dur til at lyde helt frisk”.
Den mægtige første klaverkoncert af Johannes Brahms fortolket af Antti Siirala, en af Finlands unge prisbelønnede pianister, indleder programmet, der bliver dirigeret af den fremadstormende finske dirigent, Eva Ollikainen, der faktisk er bosiddende ganske få meter fra Koncerthuset i Odense!

 

6. maj 2021: BARTOKS KONCERT FOR ORKESTER
Dirigent: Rossen Gergov
Solist: Leonardo Altino , celloProgram
A. Dvořák: Karneval-ouverture
F. Gulda: Cellokoncert
B. Bartók: Koncert for orkesterDvořáks overstadigt jublende Karneval-ouverture åbner ballet med fuld knald fra første takt. Og så er der ellers lagt op til en aften af de helt særlige, når lillebroren til vores solobratschist Rafaell, Leonardo Altino, indtager scenen i Guldas forrygende, vanvittige, rockende og vildt underholdende cellokoncert, komplet med rytmegruppe, bigbandlyd og skøre indfald fra hele den store musikalske heksegryde af det 20. århundrede. Sine steder lyder det som en The Doors-koncert, andre steder som Mozart, og kirkelige koraler blander sig med romantiske udladninger og jazzet swing i det måske mest eklektiske værk overhovedet i det klassiske repertoire.
Koncerten slutter med en fejring af hele orkestret som solister i Bartóks kongeniale Koncert for orkester, der, på bestilling af Boston Symphony, kom til at virke som livsforlængende behandling for den kræftramte eksilungarer, der i sit livs efterår, efter næsten helt at have opgivet komponistgerningen, pludselig diskede op med det ene mesterværk efter det andet.
Gå til toppen

Obs!

Denne side undestøtter måske ikke din browser. Læs mere her om hvordan du kan opdatere din browser: http://browsehappy.com/

Ok, det er forstået!