general­prøver hos

Generalprøver og rundvisning 2019/2020

(For 7.- 10. klasser, VUC, HF og gymnasiet)

Generalprøver:
Alle generalprøver er gratis og foregår i Odense Koncerthus. I skal møde kl. 10.30, da der vil være en kort introduktion inden prøvestart.

Generalprøven er oftest i 2 afdelinger afbrudt af en pause på 25 min. Hver del kan vare op til 1 ½ time. Det er muligt at gå i pausen, men ikke midt i prøven.

Generalprøver bestilles via dette link: https://os.billetten.dk/redeem/generalprover1920

Rundvisning:
Ønskes en rundvisning inden generalprøven skal I møde kl. 10.00 i Odense Koncerthus
Aftale om rundvisningen skal bestilles på: sbnie@odense.dk.

 

SKÆBNE OG AFKLARING
Torsdag den 5. september prøvestart kl. 11.00

Dirigent: Hans Graf
Solist: Miina-Liisa Värelä, sopran

A. Schönberg: Verklärte Nacht
R. Strauss: Vier letzte Lieder, op. posth.
R. Strauss: Tod und Verklärung, op. 24

Koncertsæsonen åbner med et brag, når sopranen Miina-Liisa Värelä, der bjergtog alle både foran og bagved scenen som en dirrende og højdramatisk Sieglinde i Wagners Nibelungens Ring i sidste sæson, vender tilbage til Odense i Richard Strauss’ elskede svanesang, Vier letzte Lieder. I sit allersidste værk citerer den aldrende mester sin ungdoms mesterlige vision af en døende idealist, Tod und Verklärung, der ligesom Vier letzte Lieder er blandt hans allersmukkeste værker. Og under ledelse af den østrigske Grammy-vindende stjernedirigent Hans Graf får strygerne en veritabel drømmestart på sæsonen i Schönbergs ultraromantiske tonedigt for strygeorkester om kærligheden som den ultimativt tilgivende kraft.

Samarbejde med Syddansk Musikkonservatorium

 

MIT FÆDRELAND
Torsdag den 12. september prøvestart kl. 11

Dirigent: Nikolaj Szeps-Znaider
Solister: Ji Yoon Lee, violin; Nina Bols Lundgren, sopran; NN, baryton

B. Smetana: Šárka fra ”Mit Fædreland”
A. Dvořák: Violinkoncert, op. 53
Carl Nielsen: Symfoni nr. 3 ”Espansiva”, op. 27

Med sin tredje symfoni lykkedes det endelig for Carl Nielsen at forene de to sider af sit musikerskab, det folkelige og det eksperimenterende, i en symfoni, og både anmeldere og publikum lagde sig fladt ned; dette er nok Nielsens mest elskede symfoniske værk, og under Nikolaj Szeps-Znaiders ledelse er vi sikret en spændstig og formfuldendt udgave af denne nationale stolthed. Nielsen bliver hilst af to ligesindede komponister fra det lille, men musikalsk rige, Tjekkiet. Smetana beskriver loyalt hjemlandets natur i toner, mens Dvořáks violinkoncert er den lidt glemte perle i repertoiret, der glimter desto kraftigere, når den får lov at spille; violinen og tonearten a-mol passer perfekt til de folkelige melodier, der gnistrer og funkler fra en af de allerstørste melodikere, verden har set.

 

ODENSE INTERNATIONALE ORGELFESTIVAL
Torsdag den 24. oktober prøvestart kl. 11.00

Dirigent: Andris Poga
Solister: Carion blæserkvintet; Olivier Latry, orgel

S. Barber: Adagio for strygere
A. Nordentoft/B. Byström /A. Dzenītis: Nyt værk for blæserkvintet og orkester
J. Jongen: Sinfonia Concertante

Det smukke Marcussen-orgel i Carl Nielsen Salen indtager en helt særlig rolle, når Odense igen lægger navn til en international orgelfestival. I samarbejde med en række af midtbyens kirker og deres organister har vi tilrettelagt ikke mindre end otte meget forskellige koncerter med orglet som centrum.

Festivalen åbner med besøg af organisten fra Notre Dame i Paris, Olivier Latry, som spiller et af litteraturens mest storladne værker, nemlig Jongens Sinfonia Concertante.

Et unikt komponistsamarbejde mellem Danmark, Sverige og Letland har resulteret i et værk for blæserkvintet og orkester, som fremføres af det prisvindende nordiske ensemble Carion. Værket er skabt som en helt ny form for solokoncert i samarbejde med den tyske dramaturg Jochen Sandig og byder ud over en fascinerende klangverden på overraskende elementer af både skuespil og lysdesign.

 

FRANSKE JUVELER
Torsdag den 31. oktober prøvestart kl. 11.00

Dirigent: Pierre Bleuse
Solister: Lina Johnsson, sopran; Thomas Trotter, orgel,
Filharmonisk Kor

Ravel: Rapsodie Espagnole
Poulenc: Orgelkoncert
Poulenc: Gloria
Ravel: Bolero

Den får på alle franske tangenter i denne festlige og medrivende koncert med det helt store udtræk: sopransolist, kor, koncertorgel og stort symfoniorkester. Voilà! Poulenc er beskrevet som den perfekte kombination af en munk og en gadedreng, og de to storslåede værker fra hans hånd understreger netop de to yderpoler i en sammensat komponistpersonlighed, der dels er ved at boble over af livsglæde og frækhed, dels samvittighedsfuldt forholder sig til sin tro – selv beskrev han sin Gloria som katolske munke, der spiller fodbold! Imens bearbejder Ravel sit spanske ophav i to værker, der på virtuos vis afkræver symfoniorkestret de allerfineste klanglige facetter og som begge har finaler, der får hårene til at rejse sig i næsegrus frankofil beundring. Koncerten markerer afslutningen af Odense Internationale Orgelfestival.

 

ROMANTIC OVERLOAD
Torsdag den 7. november prøvestart kl. 11.00

Dirigent: Mateusz Molęda
Solist: se mere senere

S. Rachmaninov: Klaverkoncert nr. 3 i d-mol
S. Rachmaninov: Symfoni nr. 2 i e-mol, op. 27

Hvis man holder af at bade sjælen i højromantiske kaskader af overvældende styrke, så er denne koncert et absolut must; to af Rachmaninovs mest elskede værker i én og samme koncert! Den sagnomspundne 3. klaverkoncert, udødeliggjort i den oscarbelønnede storfilm ’Shine’, starter med en lille melodi, der kan spilles af ethvert barn, men udvikler sig til én af de mest virtuose klaverkoncerter overhovedet og afkræver en næsten umenneskelig fysik af pianisten. Efter pausen venter endnu et romantisk mirakel i et værk, der, trods komponistens ængsteligheder, affødt af den urimelige fiasko med hans første symfoni, er blevet et af Rachmaninovs mest elskede værker – og efter en time i den længselsfulde toneart e-mol forstår man hvorfor. Den unge fremadstormende tysk/polske dirigent Mateusz Molęda sørger for at trække den søde smerte helt derud, hvor det gør allermest ondt på den gode måde i en romantisk tour de force.

 

DEN STORE FORTÆLLING
Torsdag den 23. januar, prøvestart kl. 11.00

Dirigent: Eivind Gullberg Jensen
Solist: Isabelle van Keulen, violin

P. Tjajkovskij: Romeo og Julie Fantasi-Ouverture
F. Högberg: Absent Illusions (første gang i Danmark)
P. Tjajkovskij: Symfoni nr. 6 i h-mol, op. 74 ”Pathétique”

Den hollandske verdensstjerne Isabelle van Keulen lader violinen funkle i et forrygende nyt sambestillingsværk med titlen: Absent Illusions – A Hunt for the Eluded Muses, der beskriver længslen mod de store inspirationer i en verden, der gennem medierne mest beskrives i negative vendinger. Hvem skal sørge for de store, måske romantiske og lidt naive visioner i en verden, der er ved at drukne i effektiviseringer, fremmedangst og vredt tweetende præsidenter? Det skal kunsten naturligvis, mener den svenske komponist Fredrik Högberg i samarbejde med kunstneren Caroline Strindlund og lægger sig dermed tæt op ad sin russiske kollega, Peter Tjajkovskij, der mere end nogen anden forstod længslens væsen. Hans uforløste forelskelser fik liv i de gribende partiturer, og intetsteds finder vi mere inderligt længselsfuld musik end i den 6. symfoni, der under navnet Pathétique blev uropført med komponisten selv på podiet kun 9 dage før hans tragiske selvmord. Den store fortælling om kunsten som den forløsende kraft indledes med kærlighedshistorien over dem alle: Romeo og Julie.

 

UHELDIGE HELTE
Torsdag den 6. februar prøvestart kl. 11.00

Dirigent: Alexander Vedernikov
Solist: Andreï Korobeinikov

I. Stravinskij: Petrusjka
C. Franck: Symfoniske Variationer
C. Franck: Le chausseur maudit

Stravinskijs balletmusik til historien om den fortryllede dukke Petrusjka er russisk ramasjang og store udladninger for alle pengene – komplet med markedsplads, dansende bjørne, sigøjnerpiger og en smuk, uopnåelig ballerina. Til at holde styr på de mange finurlige rytmer og skarpe accenter har vi Odense Symfoniorkesters nyligt udnævnte æresdirigent, Alexander Vedernikov, der efter denne ærkerussiske åbning diverterer os med to franske perler fra den perfektionistiske håndværker og melodiker, César Franck, hvis sikre greb om form og melodi her kommer allerstærkest til udtryk. Hans symfoniske variationer er i realiteten en klaverkoncert, og det bliver til et glædeligt genhør med pianisten Andreï Korobeinikov, som brillerede i Beethovens Kejserkoncert, sidst han var i byen.

Samarbejde med Syddansk Musikkonservatorium

 

TO UDØDELIGE
Torsdag den 27.  februar, prøvestart kl. 11.00

Dirigent: Joshua Weilerstein
Solist: Sergey Eletskiy, klarinet

W.A. Mozart: Klarinetkoncert i A-dur, KV 622
G. Mahler: Symfoni nr. 5 i cis-mol

To absolutte mesterværker spejler sig i hinanden i denne koncert med to af musikhistoriens største M’er. I Mozarts hårrejsende genistreg for klarinet og orkester hører vi perfektionens mester i hans mest fuldendte, næsten uhyggelige klarhed, hvor alle toner er som sat med en guddommelig pincet. Mahlers første udelukkende instrumentale symfoni bevæger sig fra sørgemarch over desperation til alle tiders smukkeste kærlighedserklæring: Adagiettoen skrevet til hustruen Alma og udødeliggjort i Viscontis film ’Døden i Venedig’, hvorefter Mahler udfrier os i sidste sats’ jublende finale. Som altid med Mahler har vi her hele livet, skæbnen og verden – i symfonien.

 

BEETHOVEN 250 ÅR
Torsdag den 16. april prøvestart kl.11.00

Dirigent: Lan Shui

L.v. Beethoven: Symfoni nr. 3
L.v. Beethoven: Symfoni nr. 5

Den første koncert i årets Beethoven-fejring bliver et brag af en koncert, når vi sammensætter de to mest potente af hans symfonier. Skæbnesymfonien, som Beethoven ikke selv navngav, men som øjeblikkeligt – alene med de fire første toner – hidkalder begrebet skæbne til vores bevidsthed, er en virtuos opvisning i dét, som mesteren mere end noget andet gav videre til kommende generationer af komponister: idéen om at bygge enorme musikalske hvælvinger af de allermindste bestanddele. Den kolossale 3. symfoni, Eroica, bærer på det originale titelblad det mest håndfaste udtryk for mesterens temperament: en tidligere dedikation til Napoleon, udstreget i en sådan grad, at der er hul i papiret. Beethoven beundrede Napoleon som en frihedshelt, der skulle ændre de gamle magtstrukturer i Europa, og skrev dette kolossale mesterværk i dobbelt længde til hans ære. Men da Napoleon inden uropførelsen udnævnte sig selv til kejser og dermed viste, at han var en magtperson som alle de andre, nedkaldte han komponistens vrede over sit hoved – og over partituret, der dog stadig den dag i dag står som en milepæl i musikhistorien. Amerikansk-kinesiske Lan Shui sørger for ekstra spændstighed i rytmerne med et Odense Symfoniorkester i festivalhumør.

 

NORDEN I VERDEN
Torsdag den 7. maj prøvestart kl. 11.00

Solist: Johan Dalene, vinder af Carl Nielsen
Internationale Violinkonkurrence 2019

E. Grieg: Peer Gynt suite nr. 2
C. Nielsen: Violinkoncert
J. Sibelius: Symfoni nr. 2

I denne koncert omdanner vi hele Odense Symfoniorkester til et kæmpemæssigt musikalsk postkort, som vi frankerer med verdensberømt skandinavisk musik og sender på turné til Sydamerika. Vi har selvfølgelig til denne koncert de tre største skandinaviske komponister på programmet, og det er musik, der emmer af nordisk tone, men også af ind- og udsigt. Således blev Sibelius’ store 2. symfoni undfanget under et ophold i Italien, og i Griegs berømte Peer Gynt suite giver nordmanden liv og toner til både arabisk dans og norsk vemod.

Vores egen Carl Nielsens violinkoncert har i de senere år vundet større og større international anerkendelse, og i hænderne på den nykårede vinder af Carl Nielsen Internationale Violinkonkurrence 2019 er vi sikret en fræk og frisk udgave af den fyrige koncert. Kom og vink farvel til OS, inden vi sætter kursen ud i verden, bevæbnet med smukke toner og storslåede indre landskaber.

Forbehold for ændringer

Gå til toppen

Obs!

Denne side undestøtter måske ikke din browser. Læs mere her om hvordan du kan opdatere din browser: http://browsehappy.com/

Ok, det er forstået!