Pro Musica – 4 X BEETHOVEN

L.v. Beethoven: Drei Equale für vier Posaunen
L.v. Beethoven: Strygekvartet nr. 4 i c-mol, op. 18
L.v. Beethoven: Trio for to oboer og engelskhorn i C-dur, op. 87
L.v. Beethoven: Septet i Es-dur, op. 20

Koncerten varer cirka 2 timer inkl. pause

Koncerter

Find billetter

L.v. Beethoven: Drei Equale für vier Posaunen
Medvirkende: Robert Holmsted, altbasun; Lukas Winther Andersen, basun; Andreas Ferrold Clemmensen, tenorbasun; Alf Vestergaard Nielsen, basbasun

L.v. Beethoven: Strygekvartet nr. 4 i c-mol, op. 18
Medvirkende: Stefan Burchardt, violin; Jovana Vukušić, violin; Sanna Ripatti, bratsch; Jonathan Slaatto, cello

L.v. Beethoven: Trio for to oboer og engelskhorn i C-dur, op. 87
Medvirkende: Henrik Skotte, obo; Albrecht Krauß, obo; Pina Mohs, engelskhorn

L.v. Beethoven: Septet i Es-dur, op. 20
Medvirkende: René Højlund Rasmussen, klarinet; Morten Østergård, fagot; Tone Sundgård Anker, horn; Signe Madsen, violin; Esther Mielewczyk, bratsch; Michaela Fukačová, cello; Peter Prehn, bas

 

En hel, kammermusikalsk aften i Beethovens tegn! Her får vi lejlighed til at høre den lette og livlige septet for klarinet, horn, fagot, violin, bratsch, cello og kontrabas i seks satser, der hver især bringer nye musikalske idéer, tempi, kontraster og klange til den helstøbte komposition. Septetten er skrevet i 1799 og udgivet med en dedikation til Kejserinde Maria Theresa. Den øjeblikkelig publikumsbegejstring, der blev septetten til del, irriterede Beethoven grænseløst, og han udtrykte senere, at han ville ønske, partituret var brændt. Heldigvis har ingen i eftertiden dog været enige med Beethoven i denne ringeagt, og septetten står i dag som et af Beethovens mest charmerende og elskede værker, der på én gang sender en hilsen tilbage til Mozarts serenader (f.eks. i den prominente rolle, der er tildelt klarinetten) og peger fremad mod Beethovens senere dybde og kompleksitet.

Vi skal også høre den intense og dramatiske strygekvartet nr. 4 i c-mol, som deler toneart med både komponistens stormfulde Pathétique-sonate og den monumentale 5. symfoni og dermed måske siger noget om den mørkfarvede lidenskab, som Beethoven tillagde musik i c-mol. Kvartetten er samtidig med septetten, og her udnytter Beethoven de fire instrumenters unikke klanglige kvaliteter til at skabe dialog og samspil. Resultatet er et dynamisk og varieret værk, som markerer Beethovens tidlige skridt ind i – og totale beherskelse af – den klassiske strygekvartetgenre. Og så skal vi stifte bekendtskab med de tre højtidelige Equale (”koraler”) for fire basuner og den melodirige og klangligt unikke trio for 2 oboer og engelskhorn.

Online programnote

 

 

Gå til toppen

Obs!

Ok, det er forstået!