STATIV, STAKIT, KVARTET

B. Britten: Phantasy Quartet, op. 2
J. Brahms: Strygekvartet nr. 1 i c-mol, op. 51
A. Dvořák: Klaverkvartet nr. 2 i Es-dur, op. 87

Obs! Som følge af myndighedernes forlængede tiltag mod COVID-19 gennemføres koncerten lidt anderledes end normalt.
Der vil ikke være pause i koncerten, og vores kontrollører vil anvise pladser til alle publikummer. Der vil desuden kun være plads til 180 publikummer i salen.

Koncerter

Find billetter

Program
B. Britten: Phantasy Quartet, op. 2
Medvirkende: Eva Vrtacnik, obo; Veronika Mojzešová, violin; Christian Bønnelykke, bratsch; Gabriella Fuglsig, cello.

J. Brahms: Strygekvartet nr. 1 i c-mol, op. 51
Medvirkende: Jan Erik Schousboe, violin; Stinus Christensen, violin; Martin Jochimsen, bratsch; Martin Høier, cello.

A. Dvořák: Klaverkvartet nr. 2 i Es-dur, op. 87
Medvirkende: Veronika Mojzešová, violin; Katerina Jelinková, bratsch; Michaela Fukačová, cello; Veronika Böhmová, klaver.

Sæsonens første Pro Musica-koncert byder på ikke mindre end tre markante kvartetter. Britten komponerede sin obokvartet Phantasy i en alder af kun 18 år, og alligevel er det umiskendeligt Britten, lige fra de allerførste, bryske toner i celloen. Og den unge brites idérige værk fungerer perfekt som opvarmning til ét af kvartetgenrens højdepunkter, nemlig Brahms’ strygekvartet nr. 1, som han først fik udgivet i en alder af 40 år – af respekt for genren i almindelighed og Beethovens sene kvartetter i særdeleshed. Slutteligt skal vi høre endnu en kammermusikkæmpe, Antonin Dvořák, folde sig ud i sin store klaverkvartet nr. 2, der med sine smukke melodier, dansante rytmer og nærmest symfoniske afslutning sætter et pompøst punktum for koncerten.

Det var annonceret, at Pro Musica og Odense Symfoniorkesters Kunstforening ville invitere til fernisering og et glas vin i kantinen efter koncerten. Dette arrangement flyttes indtil videre til koncerten “Ravel Spejlet i de Gamle Mestre” d. 10. november.

This year’s first Pro Musica concert offers no less than three quartets. Britten composed his first oboe quartet, Phantasy, at the young age of 18, and yet it is undoubtably Britten from the very first brusque sound on the cello.  The young Brit’s imaginative piece works perfectly as a warmup to one of the quartet genres highlights, which is Brahm’s string quartet no. 1. He first released it at the age of 40, which was out of respect to the genre in general and Beethoven’s contributions to it in particular. Finally, we will be listening to another famous chamber musician, Antonin Dvořák, demonstrate his grant piano quartet no. 2 which, with its dansant and symphonic final movement, sets a pompous end to the concert.

Gå til toppen

Obs!

Denne side undestøtter måske ikke din browser. Læs mere her om hvordan du kan opdatere din browser: http://browsehappy.com/

Ok, det er forstået!