SIBELIUS OG BRAHMS

Dirigent: Eva Ollikainen
Solist: Antti Siirala

J. Brahms: Klaverkoncert nr. 1
J. Sibelius: Symfoni nr. 7
R. Wagner: Forspil og Liebestod fra Tristan og Isolde

Koncerten varer cirka 2 timer og 5 minutter inkl. pause.
Koncertintroduktion kl. 18.30

22. apr 2021

Tid: 19:30
Sted: Carl Nielsen Salen, Odense Koncerthus
Pris: A: 350 – B: 310 – C: 270 – D: 200 kr. / Stud. og unge t/m 29 år: 90 kr.

Koncerter

22. apr 2021 19:30
Find billetter

Richard Wagner spiller på hele følelsesregistret i operaen Tristan og Isolde om den umulige kærlighed mellem to elskende, godt hjulpet på vej af sit eget indviklede kærlighedsliv. Operaen blev en hjørnesten i Wagners værker og har med sin banebrydende behandling af tonalitet haft umådelig betydning for efterfølgende komponister.
Den syvende og sidste symfoni af Jean Sibelius blev på samme måde et skelsættende værk, hvor Sibelius radikalt fornyede symfoniens form til en enkelt sats. Selv om de fleste samtidige komponister havde afskrevet tonearten C-dur som triviel og udtømt, holdt Sibelius fast, og Vaughan Williams skal have sagt, at ”Sibelius er den eneste komponist, der kan få C-dur til at lyde helt frisk”.
Den mægtige første klaverkoncert af Johannes Brahms fortolket af Antti Siirala, en af Finlands unge prisbelønnede pianister, indleder programmet, der bliver dirigeret af den fremadstormende finske dirigent, Eva Ollikainen, der faktisk er bosiddende ganske få meter fra Koncerthuset i Odense!

–          Sibelius And Brahms

Richard Wagner plays with all of our emotions in the opera called Tristan and Isolde, which is about the impossible love between two people, with a little help from his own complicated love life. The opera became a cornerstone among Wagner’s pieces and has been a great influence on later composers because of its groundbreaking approach to tonality.

The seventh and last symphony by Jean Sibelius became, in a similar manner, an innovative piece where Sibelius radically renews the form of the symphony into one single movement. Even though most of the contemporary composers had written off the c-major key as trivial and worn out, Sibelius persisted, and in Vaughan Williams’ own words: “only Sibelius could make C major sound completely fresh.”

The first grand piano concert by Johannes Brahms, as interpreted by Antti Siirala, one of Finland’s young award-winning pianists, rounds off the program, which will be conducted by the advancing Finnish conductor, who actually only lives a few meters from the concert hall in Odense.

Gå til toppen

Obs!

Denne side undestøtter måske ikke din browser. Læs mere her om hvordan du kan opdatere din browser: http://browsehappy.com/

Ok, det er forstået!