Når menneskelivet skal begribes med alle dets ubegribeligheder, må vi ofte ty til det ordløse. Samuel Barbers hjerteskærende Adagio for Strings har, siden kompositionen så dagens lys i 1938, været en naturlig musikalsk ledsager ved begivenheder, der har ladet os ordløse tilbage – som f.eks. Einsteins begravelse, mordet på John F. Kennedy eller de verdensomspændende mindehøjtideligheder for ofrene fra World Trade Centers kollaps i 2001. Således danner denne næsten ubegribeligt smukke strygersats det perfekte bagtæppe for Steingrimur Rohloffs War Requiem for kor, orkester og vokalsolister – et værk, der desværre er blevet mere og mere relevant, mens det er blevet skrevet. Teksterne, der er forfattet af dramatiker og instruktør Bent Nørgaard, søger at indkredse krigens væsen til alle tider, men i lyset af de frygtelige begivenheder i Ukraine rækker det desværre ud over det universelle; rekviemmet omhandler krigens arketyper: krigeren, barnet, veteranen, den trøstende og moderen- menneskeroller, vi nu igen dagligt konfronteres med. Med sin sublime orkesterbehandling går den i Danmark bosiddende tysk/islandske komponist til ekstremerne – påvirket af de aktuelle hændelser – i sin afsøgning af krigens mørke og dén skønhed og dét lys, som krigens gru også åbner op for. Eller for at citere Nørgaards tekst: “Salige er de, som sørger/Lad lyset stråle for dem”.
Tak for støtten fra Dansk komponistforening
Projektet er støttet af Koda Kultur / With support from Koda’s Cultural Funds.

Online programnote