RAVEL SPEJLET I
DE GAMLE MESTRE

L.v. Beethoven: Strygetrio nr. 3 i c-mol, op. 9
M. Ravel: Klavertrio i a-mol
J. Haydn: London trio nr. 1
L.v. Beethoven: Strygekvartet nr. 4 i c-mol, op. 18

10. nov 2020

Tid: 19:30
Sted: Pro Musica, Odense Koncerthus
Pris: 180 kr. / Stud. og unge t/m 29 år: 90 kr.

Koncerter

10. nov 2020 19:30
Find billetter

Program
L.v. Beethoven: Strygetrio nr. 3 i c-mol, op. 9
Medvirkende: Signe Madsen, violin; Rafaell Altino, bratsch; Chatarina Altino, cello.

M. Ravel: Klavertrio i a-mol
Medvirkende: Esther Mielewczyk, violin; Dorothea Wolff, cello; Ole B. Kiilerich, klaver.

J. Haydn: London trio nr. 1
Medvirkende: Lucia Klonner, fløjte; Gitana Aksionova-Balaban, violin; Xanthe Arthurs, fagot.

L.v. Beethoven: Strygekvartet nr. 4 i c-mol, op. 18
Medvirkende: Gitana Aksionova-Balaban, violin; Jan Erik Schousboe, violin; Martin Jochimsen, bratsch; Anne Hall, cello.

To markante, tidlige værker fra Beethovens hånd spejler sig i hinanden i både opbygning og i den toneart, der senere skulle forløse mesterens fulde potentiale: c-mol. Strygetrioen i yndlingstonearten er et lille mesterværk, der rækker frem mod de senere kompositoriske gennembrud og tydeligt afslører Beethovens unikke musikalske DNA, mens strygekvartetten fra op. 18 også sender en hilsen bagud til protegéen Haydn med sin dansante og ungarsk inspirerede afslutning. Og det hele spejles i Ravels ultravirtuose klangmirakel af en klavertrio, der ulmer og eksploderer i kaskader af brillante toner og spændstige rytmer. Den er så stramt komponeret, at Ravel udtalte: “Jeg er færdig med min klavertrio, nu mangler jeg bare temaerne”.

–          Ravel’s Mirrors in The Old Masters

Two of Beethoven’s significant earlier pieces very similar in structure and in the tone that later proved the master’s full potential: C-minor. The string trio is a small masterpiece in this favored type of tone, that sets the course towards later compositional breakthroughs and clearly reveals Beethoven’s unique musical DNA while the string quartet from op. 18 also send their regards to the protégé Haydn with his dansant and Hungarian inspired ending. And it is all reflected in Ravel’s extremely virtuoso and miraculous sound of a piano trio that shines and bursts in cascades of brilliant tones and resilient rhythms. It is so rigidly composed that Ravel stated: “My Trio is finished. I only need the themes for it”.

Gå til toppen

Obs!

Denne side undestøtter måske ikke din browser. Læs mere her om hvordan du kan opdatere din browser: http://browsehappy.com/

Ok, det er forstået!