Det er altid med en helt særlig glæde, at vi præsenterer musik af Carl Nielsen i vores smukke koncerthus’ Carl Nielsen Sal. Og fra den første akkord sætter ind, og Symfoni nr. 1 begynder på ”stolt og munter” vis (Nielsen elskede obskure, italienske tempobetegnelser – denne er ”allegro orgoglioso”), hører vi en 27-årig, fremadstormende komponist, der allerede har solidt tag om den symfoniske genre. Han havde påbegyndt arbejdet med værket, mens han i de tidlige 1890’ere var på en legatfinansieret studierejse rundt i Europa og havde bekendtgjort sig med den ”store musikstrid”, som nødvendiggjorde det for en ung komponist at tage stilling til, om han ville være ”klassicist” (som Brahms) eller ”nytysker” (som Wagner). Og han havde valgt en helt tredje vej – hvilket den første symfoni er et umiskendeligt bevis for. Her er dansk tonesprog til overflod, beethovensk rytmisk temabearbejdelse, og den særlige ”progressive tonalitet” – at slutte i en anden toneart, end vi startede i – som også blev ét af Nielsens kendemærker. Publikum har gjort store øjne, da et ukendt medlem af andenviolingruppen rejste sig og bukkede efter premieren i 1894 – men da de først fandt ud af, hvem den undselige violinist var, måtte han tilbage og modtage bifald intet mindre end tre gange.
Vi skal også høre musik af Carl Nielsens elev og protegé, fynske Nancy Dalberg, som under sin mentors vinge skrev aftenens indledende værk, den fyrige Capriccio i h-mol, som Carl Nielsen dirigerede ved uropførelsen i 1918. Og så får vi Mozarts sublimt skønne og varme klarinetkoncert, som sætter den virtuose solist i dialog med et elegant og sofistikeret orkesterakkompagnement, som man kun kan gå smilende fra.
Online programnote
Playliste fra Naxos Denmark.
PLAYLISTE