Erroll Flynn springer, fægter, skyder med bue og pil og speed-snakker sig gennem den klassiske Warner Bros. film The Adventures of Robin Hood fra 1938. Det gør han over for Basil Rathbone som Sir Guy of Gisbourne og Olivia de Havilland som Lady Marian. Ikke et øje er tørt. Men den egentlige hovedperson i filmen er Korngolds uforlignelige musik, der også vandt en Oscar. Gribende, fejende, uhyggelige og romantiske er tonerne, der spiller så væsentlig en rolle i The Adventures of Robin Hood fra 1938. Det er musikken fra denne film, der indleder koncerten. Og hvem er så denne uovertrufne filmkomponist, der har skrevet al musikken til aftenens program? Erich Wolfgang Korngold var vidunderbarn. Han skrev operaer i sine teenageår, fik uropført en klaversonate af selveste Arthur Schnabel, da han var 12-13 år gammel, og Gustav Mahler, Giacomo Puccini og Richard Strauss udråbte ham som geni. Han flygtede til USA under nazismen og lovede, at han ikke ville komponere musik til koncertsalen, så længe Hitler var ved magten. I den periode slog han sit navn fast som filmkomponisten over dem alle. Da 2. Verdenskrig var slut, var det første større værk han komponerede en violinkoncert. Og på samme måde som man kan høre, at Korngold benytter sig af sin baggrund i koncertsalen, når han komponerer filmmusik, så benytter han sig ligeledes af sine udødelige filmtemaer i denne violinkoncert. Det samme gør han faktisk også i sin symfoni fra 1952, om end lidt mere diskret. Både violinkoncerten og symfonien er romantiske og fulde af følelser, ligesom Korngolds filmmusik, men der er plads til større refleksion, og de langsomme satser i begge værker har en gribende blanding af inderlighed og alvor i kontrast til nogle af de hurtigere satsers bravour. Begge ender af spektret er hjemmevante for vores chefdirigent Pierre Bleuse, og sammen med ham på scenen er den unge violinist Alexandra Conunova.
Koncerten er en enestående mulighed for at opleve en af musikhistoriens største og første filmkomponister – i den verden han oprindeligt var en del af: koncertsalens følelsesrige rum, hvor vi selv skaber billederne til tonerne.
Online programnote