Chefdirigent Pierre Bluese leder denne aften tre væsensforskellige værker, der tilsammen viser tre sider af orkestrets klange og muligheder.
En symfoni så stor, udtryksfuld og dyb som Brahms’ 1. symfoni findes næsten ikke i hele den klassiske musiks repertoire. Alt det ypperste af Brahms’ kunnen ligger i dette værk. Symfonien var mere end 20 år undervejs, og Brahms var en berømt komponist og et godt stykke over 40 år gammel, da uropførelsen fandt sted. Hvorfor skulle det tage så lang tid for Brahms at skrive sin første symfoni? Han var selvkritisk – og han blev udråbt som Beethovens arvtager – og det kan jo få selv den mest selvsikre til at ryste på hånden. Så Brahms skrev adskillige andre værker for symfoniorkester, mens symfonien begyndte at tage form i løbet af de 20 år. Selv efter den var blevet uropført, rettede han i partituret. Men som symfonien står i dag, er det et af de værker, der ikke kan lade publikum urørt; fra første paukeslag til sidste akkord er symfonien medrivende.
Før pausen er vores første solotrompetist, Per Morten Bye, solist i et af de mest elskede værker for instrumentet, nemlig Haydns berømte Trompetkoncert, et følsomt festfyrværkeri som Joseph Haydn var så eminent til at komponere.
Koncerten indledes med et værk af den fremadstormende finske komponist Outi Tarkiainen, et værk, der drager inspiration fra vulkaner omkring Stillehavet, solformørkelser og barnefødsel.
Online programnote