Bartóks Koncert for orkester

Dirigent: Rossen Gergov
Solist: Leonardo Altino , cello

Program
A. Dvořák: Karneval-ouverture
F. Gulda: Cellokoncert
B. Bartók: Koncert for orkester

Koncerten varer cirka 1 time og 50 minutter inkl. pause.
Koncertintroduktion kl. 18.30

06. maj 2021

Tid: 19:30
Sted: Carl Nielsen Salen, Odense Koncerthus
Pris: A: 310 – B: 260 – C: 220 – D: 150 kr. / Stud. og unge t/m 29 år: 90 kr.

Koncerter

06. maj 2021 19:30
Find billetter

Dvořáks overstadigt jublende Karneval-ouverture åbner ballet med fuld knald fra første takt. Og så er der ellers lagt op til en aften af de helt særlige, når lillebroren til vores solobratschist Rafaell, Leonardo Altino, indtager scenen i Guldas forrygende, vanvittige, rockende og vildt underholdende cellokoncert, komplet med rytmegruppe, bigbandlyd og skøre indfald fra hele den store musikalske heksegryde af det 20. århundrede. Sine steder lyder det som en The Doors-koncert, andre steder som Mozart, og kirkelige koraler blander sig med romantiske udladninger og jazzet swing i det måske mest eklektiske værk overhovedet i det klassiske repertoire.
Koncerten slutter med en fejring af hele orkestret som solister i Bartóks kongeniale Koncert for orkester, der, på bestilling af Boston Symphony, kom til at virke som livsforlængende behandling for den kræftramte eksilungarer, der i sit livs efterår, efter næsten helt at have opgivet komponistgerningen, pludselig diskede op med det ene mesterværk efter det andet.

–          Bartók’s Concerto for Orchestra

Dvořák’s excessively cheerful carnival overture opens the ballet with a bang from the very first tact. The evening will otherwise be a special one when our solo violist Rafaell’s little brother, Leo Altino, takes the stage in Gulda’s terrific, crazy, rocking, and very entertaining cello concert complete with a rhythm section, bigband sound and crazy incursion from the musically loaded witch cauldron of the 20th century. In certain places it might sound like a The Doors concert, in other places like Mozart, and the churchlike corals are mixed with romantic flow and jazzy swing in the perhaps most eclectic piece in all the classical repertoire.

The concert will end with a celebration of the orchestra as soloists in Bartók’s congenial Concerto for Orchestra, which, as ordered by Boston Symphony, seemed a life-prolonging treatment for the cancer stricken and exiled Hungarian, who in the spring of his life, after almost completely giving up on composing, all of a sudden composed one masterpiece after the other.

Gå til toppen

Obs!

Denne side undestøtter måske ikke din browser. Læs mere her om hvordan du kan opdatere din browser: http://browsehappy.com/

Ok, det er forstået!