TIDLIGERE
Martis 2022
“Sigurd og Den Fynske Historie”
Med Sigurd og Den Fynske Historie fik vi mulighed for at genopdage kvaliteten i det nære; kende fuglen på lyden, frøen fra gadekæret, søslaget ved Bjørnø, komponisten fra Nr. Lyndelse, maleren fra Kerteminde, fysikeren fra Langeland, digteren fra Odense, rederierne fra Ærø, stemningen i Kerteminde en sommeraften, når folk bader i Noret, saftige tomater fra Bellinge, delfinen Delle fra Svendborg og alle de andre skønne historier, der gør Fyn til noget ganske særligt.
Forestillingen blev spillet i alle 10 fynske kommuner i løbet af marts 2022. Med over 3000 medvirkende korsangere og over 10.000 publikummer.
November 2019 / Februar 2020
“Sigurd og Symfoniorkestret”
Med udgangspunkt i den populære TV-serie ’Sigurd og Symfoniorkestret’ stillede vi sammen med Sigurd Barrett skarpt på orkestrets fantastiske univers; de mange forskelligartede instrumenter, lyde og historier i et stort symfoniorkester. Vi sang med ’Symfo-én, Symfo-to, Symfo-tre’ og så, hvordan musikken blev forvandlet til dans hos eleverne fra Det Kongelige Teater Balletskolen Odense.
Marts 2019
“Sigurd fortæller H.C. Andersen”
Efter succesen med Sigurds Danmarkshistorie kastede vi os over den danske litteraturhistorie. Afsættet var naturligvis den mest berømte danske forfatter, der om nogen har formået at sætte Odense på verdenskortet. H.C. Andersens eventyrlige univers blev krydret med musik, sang og dans i dette spektakulære show, hvor de mange kendte eventyr blev gendigtet og omsat til sange af Sigurd Barrett. Forestillingen havde til formål at holde begejstringen for de elskede eventyr ved lige og sørge for, at historiefortællingen lever videre i både skoler og de fynske hjem.
Januar/Februar 2018
“Sigurds Danmarkshistorie”
Formålet med Sigurds Danmarkshistorie er – i en tid præget af informationsbombardement, globalisering og teknologisk kapløb – at hjælpe børn og unge med at forstå den historie, vi alle er rundet af, og som er fundamentet for de mennesker, vi er i dag. I vort møde med folkeslag fra hele verden – både virtuelt og fysisk – har vi som aldrig før brug for en rodfæstet viden om, hvem vore forfædre var, hvordan vort samfund har udviklet sig gennem tiderne, og hvad der er forudsætningen for, at vi er de mennesker, vi er i dag. Ethvert folk er gjort af de historier, som fortælles, og vi må ikke blive historieløse. Vor tids dominerende historier er reality shows, succeshistorier fra underholdningsbranchen og fantasy universer. Det stiller store krav til, at vi på en levende og engagerende måde supplerer med at videreformidle den historie, som ligger til grund for vor kultur – både som en uundværlig del af den almene dannelse og som en identitetsskabende ballast for de kommende generationer.
Januar 2017
”Udstillingsbilleder” (3. og 4. klasser)
Den russiske komponist Modest Musorgskij (1835-1881) mistede sin nære ven Viktor Hartmann i 1873. Viktor Hartmann var maler og arkitekt og døde i en alder af 39 år. Kort efter Viktor Hartmanns død var der en mindeudstilling i Sankt Petersborg, hvor hans skitser, scenografier og arkitektoniske studier blev udstillet. Udstillingen blev en enorm inspirationskilde for Musorgskij, og han komponerede på få uger værket Udstillingsbilleder.
November 2016
”Scheherazade” (1. og 2. klasse.)
Scheherazade er et fantastisk eksempel på, hvordan man kan fortælle en eventyrlig og gribende historie uden at sige et eneste ord. Nikolaj Rimskij-Korsakov (1840-1908) komponisten bag Scheherazade var en af de mest indflydelsesrige og berømte russiske komponister på dette tidspunkt. Han var fascineret af folkemusik og fyldte sin egen musik med farverige rytmer og friske, muntre melodier. I Scheherazade har Rimskij-Korsakov ladet sig inspirere af 1001 Nats Eventyr. Tag med OS på en eventyrlig, musikalsk rejse.
Juni 2015
“CARL NIELSENS LEGENDE LIV”
Året for fejringen af vores nationalkomponist. Derfor havde Odense Symfoniorkester og skuespiller Jens Andersen lavet en helt særlig koncert, der hjalp eleverne ind i Carls fantastiske, musikalske univers. Op til skolekoncerterne var der mulighed for at få musikere ud på skolerne. De gennemgik et lille forløb, som forberedelse til den store koncert i koncerthuset.
Obs! |
Ok, det er forstået! |